Systemy zarządzania a poprawa efektywności

Systemy zarządzania a poprawa efektywności

Wdrażanie Systemów Zarządzania Jakością wg. normy ISO 9001 jako zbioru zasad mających na względzie skuteczne zarządzanie wzajemnie powiązanymi i oddziaływującymi procesami celem skutecznej realizacji celów jakościowych, które stanowią podstaw do ciągłego doskonalenia; wdrożenie systemu i jego certyfikacja przez niezależną jednostkę certyfikującą poprawia zaufanie klientów firmy do organizacji oraz pomaga w zwiększeniu zadowolenia klientów z dostarczonych wyrobów i usług.

TQM (Total Quality Management) to zespół działań w kluczowych obszarach (planowanie strategiczne, procesy, zasoby, ludzie) ukierunkowanych na kompleksowe zarządzanie jakością w celu osiągnięcia wyrobu / usługi o najwyższej jakości; w celu lepszej kontroli procesów korzysta się z technik wspomagających wdrażanie zasad TQM tj. przywództwo, koncentracja na kliencie i pracownikach, koncentracja na faktach, ciągłe doskonalenie KAIZEN i udział wszystkich pracowników; TQM jest związane ze zmianą kultury organizacyjnej i podporządkowaniu wszystkich działań celom jakościowym.

Reengineering to koncepcja biznesowa polegająca na fundamentalnym przemyśleniu od nowa i przeprojektowaniu procesów biznesowych w firmie celem wprowadzenia radykalnych zmian ukierunkowanych na osiągnięciu radykalnej poprawy efektywności organizacji oraz prowadzące do przełomowej poprawy osiąganych wyników i obniżeniu kosztów; zasadami reengineeringu są m. in. stworzenie zespołu odpowiedzialnego za wprowadzenie zmian, tworzenie zespołów zadaniowych wokół kluczowych procesów zamiast komórek funkcjonalnych, zmianę roli pracowników z wykonawców w kreatorów rozwiązań, zmianę roli kierowników z nadzorującej na inspirującą, wynagradzanie za efekty a nie wykonywanie zadań, ograniczenie kontroli i zwiększenie autonomii funkcji w organizacji.

KAIZEN to filozofia niekończącego się dążenia do doskonałości, obejmująca każdego członka organizacji (zarząd, kierowników i pracowników), która mimo japońskich korzeni ma uniwersalne zastosowanie w zarządzaniu każdego przedsiębiorstwa; KAIZEN oznacza poprawę małymi krokami (obniżenie kosztów, poprawę produktywności) bez dużych nakładów; najważniejsza jest edukacja ludzi i utrzymanie właściwej postawy.

5S to systematyczne podejście oparte na angażowaniu wszystkich pracowników do utrzymywania czystych, uporządkowanych, dobrze zorganizowanych i bezpiecznych stanowisk pracy (wprowadzenie systemu: sortowanie, systematyka, sprzątanie, utrzymanie systemu: standaryzowanie, samodyscyplina); Wdrożenie 5S pozwala poprawić jakość produkowanych wyrobów i świadczonych usług, podnieść wydajność pracy, zwiększyć stabilność procesów oraz obniżyć koszty firmy. 5S + 1 obejmuje także bezpieczeństwo i higienę pracy.

Six Sigma to metoda zarządzania jakością poprzez eliminację defektów, strat i problemów z jakością i w rezultacie osiągnięciu doskonałości w kluczowych obszarach firmy oraz jej przekształcenie w biznes zarządzany w oparciu o realne dane, innowacyjne postawy i pełne zaangażowanie wszystkich pracowników; podstawą metodologii Six Sigma jest zastosowanie technik statystycznego sterowania jakością oraz systematycznych szkoleniach – cel Six Sigma jest wtedy osiągnięty, gdy niezgodności jest nie więcej niż 3,4 na milion możliwości ich powstania przy założeniu fluktuacji procesu o 1,5 sigma od średniej; konsekwencją wdrożenia Six Sigma jest stały wzrost zdolności do spełnienia wymagań klientów, poprawa pozycji rynkowej, minimalizacja kosztów i maksymalizacja produktywności.

Lean Management czyli „szczupłe zarządzanie” to metoda zarządzania której wdrożenie umożliwia dostarczanie klientowi wymaganej przez niego wartości po jak najniższym koszcie i przy wykorzystaniu jak najmniejszej ilości zasobów (lean manufacturing, lean six sigma); metoda Lean management to eliminacja czynności, które są wykonywane przy wytwarzaniu produktu lub dostarczaniu usługi, a które nie dodają wartości temu produktowi lub usłudze oraz strat (muda) i marnotrawstwa; w trakcie wdrożenia wykorzystuje się narzędzia analizy procesowej i ciągłe doskonalenie.