Podstawowa analiza strategiczna

Podstawowa analiza strategiczna

Analiza otoczenia firmy (otoczenia dalszego: makroekonomiczne, polityczno-prawne, socjokulturowe, technologiczne, otoczenia bliższego: dostawcy, klienci, konkurencja, wpływ państwa, produkty substytucyjne) w celu identyfikacji szans i ryzyk wynikających ze środowiska zewnętrznego oraz stopnia konkurencyjności firmy w danej branży lub sektorze.

Analiza zasobów firmy (technologicznych, infrastruktury, ludzkich, organizacyjnych, finansowych) dająca podstawę oceny czy firma jest zdolna do osiągania założonych celów przy wykorzystaniu posiadanych zasobów oraz oceny jej strategicznej przewagi konkurencyjnej.

Analiza 5 sił Portera służąca określeniu pozycji konkurencyjnej firmy w pięciu wymiarach: siła rywalizacji konkurencyjnej na rynku, zagrożenie ze strony nowych wejść na rynek, zagrożenie ze strony substytutów, siła przetargowa klientów i siła przetargowa dostawców; w wyniku analizy można ocenić sytuację rynkową i ustalić kontekst konkurencyjny dla firmy.

Analiza kluczowych czynników sukcesu firmy związanych z branżą i sektorem jej działalności służąca ustaleniu luki konkurencyjnej i obszaru poprawy.

Analiza SWOT/TOWS w celu określenia czynników pozytywnych i negatywnych, wzajemnych powiązań pomiędzy nimi oraz ich siły oddziaływania na firmę.

Analiza cyklu życia produktów firmy służąca ocenie pozycji rynkowej i zastosowania odpowiedniego marketing mix.