Zakres Investor Relations i wpływ na wartość firmy

Zakres Investor Relations i wpływ na wartość firmy

Investor Relations (Relacje inwestorskie) to zespół działań spółki związanych z finansami, komunikacją, marketingiem oraz obowiązkami informacyjnymi dotyczącymi spółek publicznych dla zapewnienia najbardziej efektywnej wzajemnej komunikacji pomiędzy spółką a środowiskiem finansowym i innymi gremiami, które w ostatecznym wyniku przyczyniają się do osiągnięcia przez papiery wartościowe spółki wyceny godziwej – definicja National Investor Relations Institute (NIRI); funkcja Inwestor Relations dotyczy obsługi zapytań od akcjonariuszy i inwestorów spółki, a także innych interesariuszy, którzy mogą być zainteresowani spółką i jej bieżącą sytuacją finansową.

Budowanie wizerunku firmy to budowanie i promowanie dobrych stosunków między przedsiębiorstwem i różnymi uczestnikami środowiska zewnętrznego oraz zabieganie o korzystną ocenę ze strony mediów; wizerunek ma ogromne znaczenie dla powodzenia działalności firmy, natomiast utrata dobrej reputacji może prowadzi do jej poważnych problemów i degradacji wyceny rynkowej, nawet gdy sposób funkcjonowania firmy i jej sytuacja finansowa może nie dawać podstaw do obaw; dzięki Investor Relations można można przeciwdziałać takim sytuacjom i zażegnać kryzys.

Polityka informacyjna spółki giełdowej jest oparta na następujących regulacjach prawnych obowiązujących w Polsce: Ustawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, Ustawa o rachunkowości, Kodeks spółek handlowych, Regulamin GPW oraz Kodeks dobrych praktyk; zakres ujawnianych informacji obejmuje raporty bieżące i okresowe; aktywna polityka informacyjna obejmuje przekazywanie oprócz profilu swojej działalności, historii firmy, struktury własności i raportów finansowych, także informacje dotyczące strategii, rynku i segmentu działalności, dane dotyczące zarządu i rady nadzorczej oraz oświadczenia o przestrzeganiu ładu korporacyjnego.

Serwis internetowy stanowi element dobrze zorganizowanej funkcji Investor Relations w firmie, który dostarcza w trybie on-line bieżące raporty oraz przechowuje raporty archiwalne i prezentacje dotyczące sytuacji finansowej i działalności firmy dla zainteresowanych stron; nowatorskie rozwiązania internetowe mają także wpływ na kształtowanie wizerunku firmy, łatwość dostępu do prezentowanych danych i sprawny przepływ danych pomiędzy spółką a rynkiem.