Relacje z bankami

Relacje z bankami

Utrzymywanie relacji z bankami obejmuje wymianę informacji finansowych, interpretację działań spółki, jej strategii i celów oraz danych finansowych; istotnym elementem kształtującym jakość współpracy z bankiem są różnice w kulturze korporacyjnej i luka pomiędzy oczekiwaniami spółki a standardami banku opartymi na sformalizowanym podejściu i szacowaniu ryzyka; głównymi przesłankami do podjęcia decyzji przez bank są przede wszystkim raporty finansowe oraz ogólne wytyczne, jednak czynnik ludzki stanowi najistotniejszą część relacji pomiędzy spółką a bankiem.

Kultura korporacyjna jest unikalna dla każdej organizacji oraz stanowi budulec pożądanych zachowań, tożsamości wewnętrznej przedsiębiorstwa i jej wizerunku na zewnątrz; kultura korporacyjna obejmuje wartości, postawy, wierzenia i oczekiwania podzielone przez większość członków danej korporacji; podstawowe cechy sprawności organizacji mające związek z jej postrzeganiem na rynku przez klientów to: zaangażowanie (involvement, delegowanie pracownikom części odpowiedzialności, praca zespołowa i rozwój umiejętności), spójność (consistency, koordynacja i integracja, dochodzenie do konsensusu, zasadnicze wartości), elastyczność (adaptability, tworzenie zmian, orientacja na klienta, uczenie się), misja (mission, strategiczne zarządzanie, ustalanie celów i zadań, tworzenie wizji); kształtowanie kultury organizacyjnej jest jedną z podstawowych funkcji zarządzania.

Kluczowe czynniki sukcesu współpracy z bankiem to m. in.: jakość opracowanej prezentacji dla banku na temat przedsięwzięcia, podkreślającej istotne z punktu widzenia instytucji finansowej kwestie i zawierającej niezbędne informacje oraz ułatwiającej pracę analitykom bankowym, wysoki standard umiejętności w zarządzaniu firmy w jej kluczowych obszarach tj. strategii, planowaniu, prognozowaniu, wdrażaniu i kontrolowaniu działań, aplikowanie po środki z dużym wyprzedzeniem pozwalającym na podjęcie dodatkowych uzgodnień i negocjacji, rzetelne i otwarte przedstawianie bieżącej sytuacji finansowej firmy i jej planów.