Narzędzia do usprawnienia zarządzania
Diagram Ishikawy, diagram przyczynowo-skutkowy stanowi sposób analizy procesu i jego składników cząstkowych w celu identyfikacji głównych przyczyn (5M) zaistnienia skutku, który został przez nie wywołany; skutkiem może być problem jakościowy, niepożądany stan; przy pomocy diagramu można zidentyfikować główną przyczynę problemu i następnie zastosować działania korygujące w celu udoskonalenia procesu.
Kanban stanowi metodę organizacji procesu produkcyjnego, dzięki której każda komórka produkuje dokładnie taką ilość jak jest wymagana; metoda ta oznacza praktycznie likwidację magazynów przedprodukcyjnych, międzyoperacyjnych i wyrobów gotowych, natomiast materiały i półfabrykaty dostarczane są od dostawców praktycznie z godzinową dokładnością; podstawą Kanban jest system informacyjny, system planowania, rozdziału oraz kontroli czynności i zadań produkcyjnych oparty na papierowych formularzach („widocznych zapisach”), natomiast realizacja zleceń produkcyjnych jest sterowana zdarzeniami występującymi bezpośrednio na produkcji, a nie planem; system Kanban jest zorientowany na zapewnienie krótkiego czasu przetwarzania, niskich zapasów przy jednoczesnej terminowości realizacji i kontroli jakości na wszystkich etapach procesu.
FMEA (Failure mode and effects analysis)jest metodą analizy procesu służącą znalezieniu – poprzez wykorzystywanie wiedzy i doświadczeń potencjalnych przyczyn oraz skutków wad i błędów popełnianych przy projektowaniu i wyeliminowanie ich – najlepiej zanim jeszcze powstanie gotowy wyrób; FMEA polega na oszacowaniu ryzyka pojawienia się wad i błędów, ocenie ich znaczenia (konsekwencji) i możliwości wczesnego wykrywania i proponowaniu na tej podstawie działań korygujących lub rozwiązań prewencyjnych z uwzględnieniem krytyczności wad i błędów.
VSM (Value Stream Management) stanowi główne narzędzie w eliminacji strat, takich jak straty nadprodukcji, przestojów, składowania, przemieszczania, zbędnych ruchów, nieefektywnego wykorzystania wiedzy i innych procesów; przy pomocy metody VSM można zidentyfikować procesy dodające wartość (value add) oraz nie dodające wartości (no value add), za które klient nie jest gotowy zapłacić, a także ustalić czas przejścia (lead time), celem mapowania jest stworzenie takiego procesu, który będzie satysfakcjonował klienta pod względem jakości jak również czasu dostawy.
Metoda 5 Why to metoda pozwalająca na ustalenie podstawowej przyczyny problemu (root cause) poprzez dedukcję i zadawanie kilku pytań „Dlaczego?” dzięki czemu można dojść do źródła zakłóceń, gruntownie zbadać ich przyczynę i skupić się na ich skutecznym rozwiązywaniu; analiza 5 Why pozwala odpowiedzieć na pytania: Dlaczego powstał problem ?, Dlaczego go nie zauważyliśmy ?, Jak go rozwiązać?
QFD (Quality Function Deployment) to dopasowanie funkcji jakości poprzez przełożenie potrzeb i oczekiwań odbiorców na charakterystyki wyrobu lub usługi; metoda QFD umożliwia przełożenie uświadomionych i nieuświadomionych wymagań klientów na parametry techniczne z jednoczesnym uwzględnieniem możliwości technologicznych, stopnia istotności poszczególnych cech oraz powiązań pomiędzy nimi, tak aby spełnić wymagania związane ze zmniejszeniem kosztów projektowania i skróceniem jego czasu trwania.